TOMATIS® ROMÂNIA

Terapia pentru tonicul stării de sănătate.

Domenii de aplicare

Urechea este cel mai puternic integrator senzorial al corpului uman. Peste 80% din stimularea pe care o primește creierul nostru vine de la urechea noastră. Pe de o parte are un rol major in stimularea cerebrala a creierului, iar pe de alta parte are o acțiune pozitivă asupra plasticității cerebrale a creierului. Aceasta explică modul în care interacționează în numeroasele domenii de aplicare. Metoda Tomatis® este un instrument complementar pentru majoritatea suportului terapeutic sau pedagogic. Face posibilă multiplicarea rezultatelor obținute și, astfel, reducerea semnificativă a duratei unui plan terapeutic sau medical tradițional. Poate fi folosit la orice vârstă (copii, adulți sau seniori) și poate fi folosit pentru dezvoltarea personală și pentru a ajuta la combaterea celor mai multe dificultăți și tulburări.

Atenția este capacitatea de a selecta și menține în conștiință un eveniment sau un gând extern. Ea corespunde unei stări generale de excitare și vigilență care permite sistemului nervos să fie receptiv la orice formă de informație care ajunge la el. Dificultățile de atenție vor afecta copiii sau adulții care nu se pot concentra pentru perioade suficient de lungi de muncă, chiar dacă necesită un efort intelectual redus de tip rutină sau familiar (de exemplu, munca de revizuire sau „copiere”). 

O modalitate specială de atenție este capacitatea de a-și putea împărți atenția între mai multe surse de informații sau sarcini. Această modalitate atențională este foarte costisitoare din punct de vedere cognitiv. Când eșuează, poate fi o sursă de dificultate și suferință considerabilă pentru copilul aflat în situație școlară. 

Pe lângă acțiunea sa generală de stimulare cerebrală (cunoscută sub denumirea de excitare corticală), Metoda Tomatis® poate avea un efect foarte pozitiv asupra atenției selective. Într-adevăr, Metoda Tomatis® se bazează pe sistemul electronic Gating® care provoacă un contrast sonor, al cărui efect surprinde constant și natural creierul. 

Scopul este de a ajuta creierul să dezvolte mecanisme automate de detectare a schimbărilor. Odată ce aceste mecanisme sunt asimilate, individul poate selecta mai ușor informațiile relevante și poate decide să respingă sau să discrimineze evenimentele secundare. Din acest motiv, Metoda Tomatis® este o abordare complementară pentru sprijinirea copiilor și adulților cu tulburare de deficit de atenție cu sau fără hiperactivitate (ADD/ADHD).

 

A învăța înseamnă a dobândi cunoștințe prin instruire sau studiu. Indiferent dacă învățăm din imitație, repetiție, creativitate, eșec sau recompensă, creierul încorporează informații noi schimbându-se și rafinându-se pentru a funcționa mai eficient. Capacitatea creierului de a se adapta la informații noi este motivul pentru care răspunsurile noastre pot deveni mai precise, mai imediate și mai intuitive – cu pregătirea potrivită, desigur. 

Metoda Tomatis® folosește contraste de sunet concepute pentru a surprinde în mod natural creierul și pentru a-i consolida capacitatea de a detecta și analiza schimbările. Este un program de învățare care antrenează creierul să acorde atenție noilor evenimente externe, să integreze acele evenimente și, în cele din urmă, să îmbunătățească abilitățile cognitive. Din aceste motive, aplicarea Metodei Tomatis® este avantajoasă în mediile academice și este oferită în prezent în sute de școli publice și private, ca adjuvant al curriculum-ului tradițional. 

Pentru persoanele cu dificultăți de învățare sau diferențe care nu au legătură cu inteligența, Metoda Tomatis® stabilește căi compensatorii în creier care ocolesc aceste provocări, îmbunătățind funcția într-o varietate de moduri. De exemplu, în cazul dificultăților de vorbire sau de limbaj, Metoda Tomatis® facilitează decodificarea sunetelor și îmbunătățește fluența vorbirii, ceea ce poate fi un sprijin neprețuit pentru terapia logopedică tradițională.

Vocea

Capacitatea de a comunica folosind vocea depinde de percepția și analiza corectă a sunetului. O bună verbalizare necesită o bună autoascultare: ascultarea propriei voci pentru a-i evalua calitatea, intensitatea și acuratețea. 

Sunetul vocii noastre este transmis în principal la ureche prin vibrația oaselor craniului nostru, un proces numit conducție osoasă. Alternativ, atunci când undele sonore din aer intră în urechile noastre, aceasta se numește conducție a aerului.

Sunetul este apoi analizat de creier, care direcționează un răspuns cu vocea. Există schimburi constante de informații între urechi, creier și voce. Această buclă de feedback auditiv este uneori perturbată – de obicei din motive cognitive sau emoționale – ducând la o întrerupere a ascultării și, eventual, și a verbalizărilor. Această defalcare poate afecta ritmul, tonul sau intensitatea producțiilor noastre vocale. 

O buclă de feedback auditiv compromisă poate duce la reticența unei persoane de a comunica, dificultăți de vorbire, lipsa de fluență în vorbire, lipsa de acuratețe și precizie a verbalizărilor, pierderea controlului intensității (volumului) și alte provocări. 

Prin exercitarea activă a buclei de feedback auditiv atât cu conducția aeriană, cât și a celor osoase, Metoda Tomatis® restabilește legătura care leagă urechea, creierul și vocea, restabilind astfel capacitatea noastră de a vorbi într-un mod eficient. 

Limbajul

Prin îmbunătățirea relației dintre ureche, creier și voce, Metoda Tomatis® ajută și persoanele cu dificultăți lingvistice. Un fundament important pentru învățarea limbilor străine este conștientizarea fonologică. Conștientizarea fonologică este capacitatea noastră de a recunoaște și de a manipula sunetele folosite în limbaj. Sunetele limbajului includ un sistem complex de pronunție, ritm, ritm și ton. Pentru unii, stăpânirea unor astfel de aspecte ale limbii este o provocare și uneori are loc într-un ritm mai lent decât semenii lor. 

Instruirea conștientizării fonologice este esențială pentru învățarea limbajului și există o modalitate de a face acest proces mai eficient. Prin antrenarea creierului prin conducția aerului și cea osoasă, Metoda Tomatis® promovează o percepție îmbunătățită a sunetelor fundamentale ale limbajului, ceea ce solidifică fundația pentru învățarea ulterioară a limbajului și a limbilor străine.

 

Menținerea unui organism sănătos necesită exerciții fizice. Menținerea unui creier sănătos necesită același lucru. Antrenarea creierului îl menține sănătos, iar el ne energizează și ne relaxează. După cum vă puteți închipui, acesta este un echilibru delicat, care este ușor de înclinat atunci când ies la suprafață emoții puternice. Când emoțiile sunt copleșitoare, ca în cazul „șocului emoțional”, creierul poate declanșa un mecanism de protecție, care poate compromite informațiile pe care le primim senzorial. Acesta poate fi cazul persoanelor care se confruntă cu o reorganizare majoră a vieții, responsabilități crescute de acasă sau de muncă, presiune socială sau alte provocări majore ale vieții.Metoda Tomatis® folosește urechea internă ca o cale către sistemele creierului responsabile de reglarea emoțiilor, memoriei și învățării. În acest fel, poate ajuta la îmbunătățirea stării de spirit și la reglarea stresului.

Urechea nu este doar cel mai puternic organ senzorial al corpului uman, ci este și un membru de conducere. Urechea internă conține o structură numită vestibul: un organ senzorial pentru echilibru. Vestibulul simte cea mai mică mișcare a corpului și transmite această informație creierului. Este foarte implicat în reglarea abilităților motorii (mișcarea), lateralitate (dominanța pe partea dreaptă sau stângă), tonusul muscular și verticalitate (poziția noastră verticală).

Lucrul asupra sistemului vestibular poate duce la îmbunătățirea abilităților motorii necesare pentru sarcini precum mersul pe jos, alergarea, săritul sau bătutul cu picioarele. Lucrul la sistemul vestibular poate, de asemenea, îmbunătăți echilibrul, minimizând în același timp problemele legate de echilibru, cum ar fi amețelile și greața.

Prin transmiterea de sunete ritmice profunde, Metoda Tomatis® acționează direct asupra vestibulului pentru a îmbunătăți abilitățile motorii, lateralitatea, reglarea tonusului muscular și verticalitatea. In plus, Metoda Tomatis® îmbunătățește coordonarea mișcărilor dreapta și stânga acționând in mod natural asupra lateralității sistemului nostru auditiv.

Tulburările din spectrul autismului (TSA) se caracterizează printre altele prin dificultăți de interacțiune cu lumea exterioară și în special printr-o anomalie în comunicarea socială. O teză care se referă la acest aspect consideră că neuronii oglindă nu ar putea funcționa corect. Acești neuroni sunt distribuiți difuz în creier. Au un rol cheie deoarece activează zonele creierului implicate în mișcare și limbaj, chiar dacă subiectul este pasiv și observator. De fapt, ei sunt esențiali în înțelegerea acțiunilor, intențiilor și emoțiilor celorlalți.

Acești neuroni ne permit să proiectăm o mișcare, să prezicem o senzație și să simțim empatie. Cu alte cuvinte, ei ne ajută, pe de o parte, să ne punem în locul altuia și, pe de altă parte, să ne proiectăm acțiunea. Ei joacă așadar un rol esențial în interacțiunile noastre sociale și cotidiene, fie la fel de simplu ca „a zâmbi cuiva”, a simți sentimentele altora sau a-i înțelege acțiunea.

Metoda Tomatis® este un impuls către sistemul de predicție. În faza pasivă, prin muzica tratată cu contraste deosebite, creierul încearcă să descifreze efectele schimbărilor. În faza activă, subiectul oferă un ton care este corectat automat de dispozitiv. Ca răspuns, ajustează în mod natural sunetul propriei voci pentru a se potrivi cu ceea ce percepe el. În acest scop, se solicită direct neuronul oglindă al zonei limbajului vorbit. În acest fel, Metoda Tomatis® poate ajuta persoanele ale căror tulburări sunt caracterizate prin întârzieri și modificări în dezvoltarea cognitivă, comunicare și interacțiune socială, cum ar fi tulburările din spectrul autismului (TSA ) și comportamentele asociate uneori cu aceasta: sindromul Asperger, tulburarea de procesare senzorială sau sindrom Down .

Metoda Tomatis® este un instrument profesional de asistență în sprijinirea acestor tulburări, dar nu într-un mod exclusiv.

Pe parcursul dezvoltării sale, un copil trebuie să învețe să selecteze elementele sonore compatibile cu mediul său lingvistic și, în același timp, să ignore acele elemente care sunt absente din structurile fonetice pe care le percepe în mediul său obișnuit. Copilul va dobândi o codificare lingvistică prin adaptarea la structurile sonore ale propriului limbaj. Dar pentru că această codificare este specifică fiecărei limbi, va deveni rapid o frână în învățarea unei limbi străine, în măsura în care sunetele limbii străine nu se conformează tiparelor sonore ale limbii materne, care au fost interiorizate în timpul copilăriei.

O limbă este așadar în primul rând un fel de muzică, adică un ansamblu de ritmuri și sunete specifice. Aceste ritmuri și sunete constituie substratul sonor fundamental pe care se vor baza toate celelalte achiziții (de exemplu, achiziții lexicale, sintactice și semantice). Dacă doriți să vă îmbunătățiți limba engleză cu Metoda Tomatis®, descoperiți căștile Pronounce® pentru învățarea limbii engleze dezvoltate de filiala noastră Polyglot SA www.pronounce.com

Metoda Pronounce este o metodă de învățare a limbii engleze care combină tehnologia electronică Tomatis® cu antrenament de repetiție bazat pe ritm. Acest antrenament imersiv vă ajută să vă depășiți dificultățile de a învăța limba engleză, concentrându-vă pe aspectul sonor și muzical al limbii. Scopul este de a încuraja percepția și exprimarea orală și de a evita un proces de traducere care compromite capacitatea de a vorbi fluent. Câteva minute pe zi sunt suficiente pentru a dezvolta ritmul, pronunția și fluența în limba engleză.

Pentru mai multe informații, vizitați www.pronounce.com